صفحه اصلی دوره بازکردن همه
4 از 4

۱۳۵.سواد رسانه‌ای(قسمت اول)

متن

بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد تراشیون
عنوان: سواد رسانه‌ای(قسمت دوم)

آنچه بیان شد:
برای اینکه فرزندان ما بتوانند از رسانه‌ها، استفاده و بهره مناسب را ببرند باید با واژه‌ی سواد رسانه‌ای آشنا بشوند.
هدف از سواد رسانه‌ای این بود که: بتوانیم آن استفاده‌ی مفید و هوشمند را از رسانه ببریم.
نکته ۲: چگونه به مرحله‌ای برسیم که بتوانیم با سواد رسانه، استفاده‌ی مفید و هوشمند را از رسانه‌ داشته باشیم؟
باید به سه واژه و نکته توجه کنیم:
۱- کارشناسان معتقدند که: سواد رسانه‌ای، مانند رژیم غذایی است.
در رژیم غذایی، ما به دنبال پاسخ برای سه پرسش هستیم:
– چی بخورم؟
– چقدر بخورم؟
– چه زمانی بخورم؟
در سواد رسانه‌ هم دقیقا باید به دنبال این سه واژه مهم باشیم:
– چی ببینم؟
– چقدر ببینم؟
– چه زمانی ببینم؟

اگر فرزندان ما به این مرحله از رشد رسیدند که برای این سه پرسش، پاسخ‌هایی را داشتند؛ بدانیم که آنها به مرحله سواد رسانه نائل آمده‌اند.
اما اگر (به این مرحله) نرسیدند، وظیفه والدین است که به آنها در این سه زمینه کمک کنند.
فرزندان ما باید بدانند: به دلیل انتقال حجم فراوان محتواهای رسانه‌ای، تمام این محتواها برای آنها مفید نیست! و باید مفید را از نامفید تشخیص بدهیم.
والدین بدانند: در مدیریت رسانه باید به فرزندان خود کمک کنند.
۲- توجه به میزان استفاده فرزندان از رسانه‌ها
آیا می‌دانید: یکی از خطرناک‌ترین اتفاقاتی که در سلب مدیریت رسانه می‌تواند اتفاق بیفتد، این است که بچه‌های ما در فضای رسانه‌ها رها بشوند. شب و روز خود را به پای رسانه‌ها بگذرانند.
اگر اینچنین باشد، زیان‌بار ترین اتفاقات تربیتی در حال رخ دادن است.
اما اگر مانند رژیم غذایی که محدوده خوراک برای فرزندان تعریف کردیم، در رسانه هم داشته باشیم به نتیجه‌ی مطلوبی که می‌خواهیم می‌رسیم.
بهترین محدوده زمانی برای استفاده از رسانه‌ها، ۲ تا ۲ و نیم ساعت در طول شبانه‌روز می‌باشد. مگر اینکه شرایط ویژه‌ای بوجود بیاید.

محتوای درس
اسکرول به بالا